Een solide samenwerking opbouwen met je klanten, ook als accountant is het een slimme zet. Goed voor een aangename werksfeer รฉn optimale efficiรซntie. Je vermijdt btw-pieken. Je ontvangt tijdig alle nodige documenten. Je bent altijd up-to-date. En je geeft nรณg makkelijker gericht advies. Want jij weet precies wat de onderneming nodig heeft.
Toegegeven, de strikte maatregelen in coronatijden veranderden de aanpak van klantenrelaties.ย Online samenwerkenย is meer dan ooit de regel. En daarvoor heb je tools nodig. Wij lichten alvast een aantal slimme features toe van Octopus en Intellifin. Hiermee geef je de band met je klant ongetwijfeld een boost.
Iedere ondernemer heeft wel bezorgdheden, twijfels, interesses, inzichten, verwachtingen. Aan jou om die te achterhalen. Dat kan al bij het allereerste gesprek.ย Stel open vragen. Toon belangstelling voor zijn of haar vak. En blijf op de hoogte. Al deze informatie helpt jou op termijn vooruit. Tenslotte krijgt je klant liever gericht advies dan een reeks algemeenheden te horen.
Veel accountants werken met meerdere boekhoudpakketten. Dat is niet abnormaal, je kiest immers het juiste pakket naargelang de noden van de onderneming in kwestie. Hoe Octopus voor heel wat accountants het verschil maakt? Het is de ideale oplossing als je 100 % digitaal wil samenwerken met je klanten.
Perfect voor vooruitstrevende ondernemers die al helemaal thuis zijn inย โthe cloudโย en alles wat er online bij komt kijken. Maar ook handig om klanten die nog niet vertrouwd zijn met de digitale opties een online platform te bieden. Want Octopus is ook voor hen erg toegankelijk en gebruiksvriendelijk.
De boekhouding hoeft voor je klanten geen ver-van-hun-bedshow te zijn. Het online platform laat hen op elk moment toe omย real time-informatie in te kijken: geรผploade en ontbrekende documenten, lijsten van uitgaven en inkomsten, facturenโฆ Dat is zonder twijfel een meerwaarde voor jezelf รฉn de ondernemer. Het versterkt de vertrouwensband รฉn bespaart jullie heel wat e-mails en telefoontjes om info aan elkaar te bezorgen.
Natuurlijk heb je specifieke expertise in je vak als accountant of boekhouder. En die zet je met plezier in voor je klanten. Maar vergeet niet dat je doorheen de jaren alsmaar bijleert. Door ervaring op te doen รฉn door gesprekken met je klanten te voeren. Gebruik die kennis om je diensten verder uit te bouwen.
Het loont om de noden van ondernemers โ in alle of specifieke sectoren โ te begrijpen. Luister dus naar je klanten. Wat zou hen echt vooruithelpen? Op welke vragen vinden ze geen antwoord?
Een vlotte gegevensuitwisseling, een correcte boekhouding, fiscale aangiftesโฆ dat zijn je basisservices. Durf verder te denken dan dat. Deย mogelijkhedenย zijn eindeloos: strategische denkoefeningen, managementadvies, digitalisering, doorgedreven analyses, successieplanning, waardebepaling, benchmarking, concurrentiestudieโฆ Zie het als een kans om je te onderscheiden van je concurrenten.
In feite zijn de standaarddiensten van een accountantskantoor gericht op het verleden. Je registreert wat er gebeurd is in de onderneming. Tegelijk staan veel ondernemers wel met beide voeten in de toekomst. Ze willen vooruit. Daar kan jij op inspelen doorย proactief te werken.
Plan gesprekken in om het over de toekomst van het bedrijf of de organisatie te hebben. Hoor wat er leeft in de onderneming. Wat deย plannenย en dromen zijn van je klant. Benader dit alles vanuit jouw boekhoudkundig perspectief en geef nuttige inzichten. Zo zijn jullie beide alvast voorbereid. Ook dat is een absolute meerwaarde voor je klanten.
Meer weten over toekomstgerichte samenwerking met je klanten? Benieuwd hoe goed Octopus matcht met Intellifin? Neem contact met ons op: sales@octopus.be