E-invoicing kosten tijdelijk extra voordelig

In een steeds digitalere wereld wordt het belang van e-facturatie alsmaar groter. Vanaf 1 januari 2026 zijn alle Belgische bedrijven verplicht om hun facturen elektronisch te versturen. Omdat bedrijven extra software nodig hebben, wordt er een tijdelijke steunmaatregel ingevoerd.

Belastingvoordelen van e-facturatie 

Er wordt een tijdelijke aftrekbaarheid van 120% ingevoerd op bijkomende kosten voor e-facturatie. Op deze manier wil de overheid bedrijven aanmoedigen om over te stappen naar e-facturatie. Bedrijven kunnen zo, naast de gebruikelijke voordelen, gebruik maken van een fiscale stimulans. 

De volgende kosten komen in aanmerking: 

  • Advieskosten 
  • Periodieke abonnementskosten voor factureringspakketten 

Wat heb je daarvoor nodig? 

  • Een ERP-pakket of facturatietool waar je jouw facturen in XML- of UBL-formaat kan opstellen 
  • Toegang tot het Peppol-netwerk 
  • Een documentverwerkingstool om de facturen in te lezen en te verwerken in de boekhouding 

Wanneer gaat deze maatregel in? 

Voorlopig geldt de fiscale aftrek vanaf 1 januari 2024 en is van toepassing vanaf het aanslagjaar 2025. De tijdelijke wijziging wordt terug ingetrokken op 1 januari 2028. Vanaf het aanslagjaar 2029 zal er dus geen verhoogde aftrek meer mogelijk zijn voor deze kosten. 

Voor wie geldt de verhoogde fiscale aftrek? 

De fiscale aftrek is van toepassing op zowel de personenbelasting als de vennootschapsbelasting en geldt voor zelfstandigen, vrije beroepers en bepaalde vennootschappen. De regel is niet van toepassing voor vennootschappen die niet voldoen aan de definitie van een kleine vennootschap. 

Wat is e-facturatie? 

E-facturatie is een proces waarbij bedrijven facturen digitaal opstellen, verzenden, ontvangen en verwerken. Dit vereist het gebruik van een specifiek formaat dat zowel de verzender als ontvanger automatisch kan verwerken in hun boekhoudsoftware. Het maakt niet uit welk programma je hiervoor gebruikt, zowel Octopus als andere erkende programma’s kunnen hiervoor gebruikt worden. 

Met behulp van e-facturatie kunnen bedrijven efficiënter en sneller facturen uitwisselen, wat leidt tot een vermindering van administratieve lasten en een kleinere foutenmarge. 

Wat is het Peppol-netwerk? 

Peppol is een internationaal netwerk om documenten uit te wisselen. Dankzij dit netwerk kunnen facturen snel en veilig op een gestandaardiseerde manier uitgewisseld worden, zowel binnen Europa als wereldwijd. 

Octopus is een erkend Access Point voor het verzenden en ontvangen van documenten via het Peppol-netwerk. 

Meer informatie vind je hier. 

Waarom overstappen met Octopus? 

Octopus zorgt voor de connectie met Peppol en biedt oplossingen voor een range aan problemen die je als ondernemer hebt. Daarnaast integreert Octopus met andere gespecialiseerde business software en bieden we een uitgebreide ondersteuning met onze interactieve handleiding, online academy en klantenservice. 

Maak vandaag nog de overstap en zet jouw bedrijf op weg naar een efficiëntere en fiscaal voordelige toekomst met Octopus! 

Neem contact op met jouw boekhouder voor meer informatie. 

Behoort ook tot de categorie

over_octopus, peppol, accountants, ondernemers

Vraag een gratis demo aan!

Voornaam *
Naam *
Ik ben een *
Naam bedrijf *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Straat en nr. *
Postcode *
Woonplaats *
Hoe heb je Octopus leren kennen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

E-mailadres *
Voornaam *
Achternaam *
Bedrijfsnaam *
Woonplaats *
Ja ik schrijf me in voor
Je kan je ieder moment uitschrijven, hiervoor klik je op de link in de footer van onze mails. Wens je meer informatie? bekijk onze privacy verklaring.
We gebruiken Mailchimp als marketing platform. Door je in te schrijven, ga je ermee akkoord dat jouw gegevens in mailchimp verwerkt zullen worden. Lees hier meer over Mailchimp's privacy practices.