Terug naar overzicht

Veelgestelde vragen omtrent de CODA mandaten

Ik heb een import error ontvangen, wat nu?

U opende uw mailtoepassing en zag een e-mail van Octopus met in het onderwerp 'import error' staan. U verschoot waarschijnlijk even. "Wat met mijn coda-bestanden?"

Zo'n import error duidt echter nooit op een groot probleem. Mogelijke problemen kunnen zijn:

  • Het saldo van het financieel dagboek sluit niet aan op het saldo van het coda bestand.
  • Er is geen toegang tot de bankmodule geactiveerd in dit dossier.
  • Er kon geen boekjaar periode gevonden worden die overeenstemt met de datum van de verrichtingen.
  • Er kon geen financieel dagboek gevonden worden die overeenstemt met het bankrekening nummer van dit coda bestand.

Hier leggen we ze allemaal even uit.

Ik wil de import errors op een ander e-mailadres ontvangen

Geen enkel probleem!

U stuurt daarvoor best even een mailtje naar mandaat@octopus.be met jouw rekeningnummer en het e-mailadres waarnaar de import-errors verzonden mogen worden.

Wij brengen dit zo snel mogelijk in orde voor jou.

Het begin/eindsaldo klopt wel maar toch krijg ik een import error

Het kan zijn dat uw openingsboeking verkeerd werd ingebracht of dat u uw vorig boekjaar niet heeft overgeboekt.

Ik heb na een import error mijn coda's manueel geïmporteerd maar blijf toch dezelfde import error ontvangen

Dat kan! Een import error en een import rapport (wanneer de import goed is verlopen) kunnen elkaar kruisen waardoor je toch nog meermaals dezelfde import error kunt ontvangen!

De status van mijn coda-mandaat staat op actief maar toch krijg ik geen automatische coda-importen

Wanneer de status op actief staat maar niet in het groen dan betekent dit dat er ooit een manuele CODA import succesvol gebeurd is!

Hier heeft de status 'actief' dus niets te maken met de activering van uw coda-mandaat.

Ik heb mijn aanvraag reeds naar de bank gestuurd maar de status blijft ongewijzigd

Als u uw aanvraag zelf aan de bank heeft bezorgd dan zijn wij niet altijd op de hoogte daarvan!

Als u ons in CC plaatst van de aanvraag dan kunnen we de status op het gepaste moment aanpassen.

Kan ik mijn coda-bestanden automatisch laten importeren met terugwerkende kracht?

Neen dat kan niet. U zal uw dagboek manueel moeten bijhouden tot wanneer uw coda-mandaat geactiveerd wordt.

Waarom komt alles op een wachtrekening?

Sommige verrichtingen kunnen niet correct toegewezen worden. Dit kan door verschillende redenen gebeuren.

Misschien heeft uw klant de gestructureerde mededeling niet (juist) ingevoerd of misschien heeft u uw aankoop al betaald, maar de aankoopfactuur nog niet ingegeven.

Vanuit het financieel dagboek kan u een CODA regel instellen, zodat de volgende keer bij de import van een Coda bestand een gelijkaardige verrichting op de juiste relatie/rekening wordt geboekt.

Via het menu 'bank, bijwerken bankafschriften' kunt u vervolgens de gemaakte regels op de wachtrekening laten toepassen.

Heeft u ondertussen uw aankoopfactuur ingegeven dan kan u ook via het menu 'bank, bijwerken bankafschriften' de betaling automatisch boeken.

Terug naar overzicht