Terug naar overzicht

Het begin van zijn accountancy carrière

Tom wist al sinds zijn 3e middelbaar welke richting hij uit wou gaan. Zijn vader is altijd zelfstandig geweest, wat hem geïnspireerd heeft. Hij is van mening dat je overal een boekhouding voor nodig hebt, dus waarom het niet zelf doen?

Tom begon zijn accountancy carrière met de studie Accountancy-Fiscaliteit, later aangevuld met een postgraduaat Fiscaliteit. Na zijn studies ging hij aan de slag bij een middelgroot boekhoudkantoor in Lokeren, waar hij de eerste kneepjes van het vak geleerd heeft. Na twee jaar is hij terechtgekomen bij een kleiner kantoor in Gent. In dit kantoor heeft hij alle aspecten gezien van het boekhouden en had hij een zeer goed contact met klanten. Omdat hij een meer persoonlijke dienstverlening wou geven aan klanten, besloot hij na vijf jaar om het kantoor te verlaten. Sinds 1 maart 2021 is hij als zelfstandig boekhouder aan de slag.

De diversiteit aan klanten

Tom ondersteunt een grote diversiteit aan beroepen, hij heeft geen bepaalde branche of sector waarin hij zich specialiseert. Ook zijn het zeer diverse types, van de traditionele klanten die met de map komen tot klanten die graag een portaal gebruiken om alles aan te leveren.

De verschillende onderdelen van een boekhouding, maken het net interessant voor hem.

Hij vertelt ons ook dat hij geen reclame maakt, maar dat de klanten vanzelf bij hem komen, door mond-aan-mond reclame.

De gebruiksvriendelijkheid van Octopus

Tom heeft met elk hedendaags boekhoudprogramma gewerkt en benadrukt het belang van gebruiksgemak. Als boekhouder moet je een complex gegeven eenvoudig en helder kunnen voorstellen aan je klant, voor software geldt hetzelfde. Waarom iets moeilijk maken als het eenvoudig kan?

“Ik ga ver moeten zoeken om een betere software te vinden”.

Favoriete integraties

“Connectiviteit is belangrijk in onze sector”, zegt Tom. Omwille van de gebruiksvriendelijkheid gebruikt hij naast Octopus ook Billit. De synergie tussen beide software zorgt voor heel wat voordelen.

Een (leuke) anekdote

“Een klant had de eindbalans opgemaakt en kwam een winst uit van €100.000 euro. Ik begin de week nadien met het controleren van de balans en zie dat de lonen en de afschrijvingen er niet inzitten. In plaats van winst, was het rond de 30.000 euro verlies. Dat bleek een groot probleem te zijn, want hij was net naar de garage geweest en had een nieuwe auto besteld. Hij had dus een auto gekocht was winst dat er niet was.”

Het blijft dus in dit digitaal tijdperk van uiterst belang om een analyse te maken van de cijfers, en er niet zomaar van uit te gaan dat wat er op het scherm verschijnt effectief juist is.

Zijn toekomst (met Octopus)

Voor Tom is het belangrijk dat hij zijn beroep op een duurzame en verantwoorde manier kan uitvoeren. Om een goed contact met zijn klanten te kunnen garanderen, beperkt hij zijn aantal klanten. Hij is positief over de toekomst en heeft vooral goesting en energie om door te gaan en te blijven doen wat hij graag doet.

Wil jij ook jouw verhaal met ons delen?

Deel het hier!

Terug naar overzicht