Octopus, 100% Belgische boekhoudsoftware

Octopus is accountancy software van Belgische makelij. Altijd Belgisch geweest en zal altijd Belgisch zijn. Het is dus gemaakt op maat van de Belgische wetgeving, door Belgen. Octopus richt zich uitsluitend tot de Belgische markt en hoeft geen rekening te houden met de wetgeving van andere landen bij het maken van de software. Onze developpers kunnen zich echt toespitsen op wat onze Belgische wetgeving zo bijzonder maakt. Zij verandert veel en kent heel wat regeltjes en uitzonderingen. Door zoveel mogelijk in onze software te integreren verminderen we het extracomptabel boekhouden, en heeft de ondernemer een beter zicht op zijn financiële status.

Doorheen het jaar lanceren we gratis updates om in te spelen op de veranderende wetgeving. Op die manier werk je ten allen tijde in een softwarepakket dat mee is met zijn tijd. Om maar enkele voorbeelden te geven:

  • Verplichte pro rata
  • Nieuwe autofiscaliteit
  • Spreiding kosten
  • Investeringsaftrek
  • Periodieke afschrijvingen boeken

Troeven die onze accountants én ondernemers wel kunnen appreciëren. Ondertussen telt Octopus reeds meer dan 50 000 dossiers en meer dan 2200 accountants voeren de boekhouding uit met Octopus.

Octopus, value for money

Octopus is ontstaan vanuit de idee de ondernemer te betrekken bij de boekhouding. De beste manier om dit in 2002 aan te pakken was door het programma in the cloud te maken. Ook nu is de samenwerking tussen ondernemer en accountant nog steeds onze voornaamste focus. Veel van onze updates kaderen in deze ambitie.

Net zoals onze prijszetting. Een ondernemer gaat echt geen duizenden euro's neertellen voor zijn boekhouding, want dan houdt hij het liever bij excel. Ook voor de accountant moet een samenwerkingstool betaalbaar blijven. Wij bieden een gebruiksvriendelijke tool aan voor beiden aan een onklopbare prijs.

Hier communiceren we graag ook heel open over. Geen staffelprijzen, geen addertjes onder het gras, of kleine lettertjes. Gewoon zwart op wit wat het je gaat kosten. Transparant. En vooral: wat je er allemaal voor krijgt! Bekijk onze prijzen hier.

Octopus, in de cloud uiteraard

Hét ingrediënt om te komen tot een ideale samenwerking tussen accountant en ondernemer, of het nu gaat om een KMO, zelfstandige of vennootschap, is volgens ons real-time data. Als alle gegevens gesynchroniseerd zijn kunnen twee of meer personen vanuit een verschillende locatie aan hetzelfde dossier werken. Wanneer Octopus in 2002 voor het eerst gelanceerd werd was de cloud nog velen vreemd. De meeste accountants wisselden gegevens uit op papier of via diskettes. Ze waren bang van de cloud en stelden zich vragen over de veiligheid ervan. Nu ziet het accountancylandschap er gelukkig iets digitaler uit. Wie zegt real time data zegt de cloud. Gevoelige informatie wordt niet langer op servers bewaard maar op het internet. Dat wilt niet zeggen dat het daarom onveilig is. Het grootste risico ligt bij je eigen gedrag en verantwoordelijkheid. Eigenlijk zou je zelfs kunnen stellen dat in de cloud werken veiliger is. De cloud voldoet aan veiligheidsregels en Octopus maakt regelmatig back-ups. Crasht jouw computer dan ben je je boekhouding dus niet kwijt.

Nog een voordeel aan je data in de cloud hebben is dat deze ook beschikbaar is voor allerlei andere toepassingen. Real-time data kan uitgewisseld worden met jouw werkbonnensoftware, met jouw CRM-pakket, met postaccounting tools. Én met onze real-time app.

Je hoort het al, dankzij de cloud kunnen wij een platform aanbieden waarin de ondernemer betrokken is bij de boekhouding. Van het louter aanbrengen van gegevens tot het meehelpen bij de verwerking. De ondernemer beslist samen met de boekhouder over zijn bijdrage en kan zijn cijfers steeds up to date raadplegen via zijn computer, tablet of smartphone.

Smartphonemockup Clickandbook k

Octopus, een Peppol Access Point

Moet jij of jouw klant elektronisch factureren aan de overheid (Mercurius) of aan andere bedrijven, dan hoef je er geen extra tool bij te nemen. Octopus is een direct Access Point. Bij Octopus is het ontvangen en verzenden van e-invoices ingebouwd. Terwijl veel boekhoudprogramma's afhankelijk zijn van een externe leverancier om op het Peppol-netwerk aangesloten te worden zorgt Octopus ervoor dat jouw factuur meteen aan de Peppol-standaard voldoet. Dat is een formaat dat direct inleesbaar is als factuur. Alle velden (BTW-nummer, bedrag, etc) worden als het ware herkend en correct in de boekhouding overgenomen. Je hoeft dus niet meer gaan printen, scannen, overtypen, of documentherkenning uitvoeren. Dit is maar één van de vele voordelen. Via onze blog en social media houden we je graag op de hoogte over wat Peppol is en wat de voordelen zijn.

Octopus, een didactische tool

Meer dan 125 scholen kozen reeds resoluut voor Octopus. Onze software kan ingezet worden als leeromgeving in de opleidingen boekhouden, accountancy en bedrijfsbeheer maar ook voor vakoverschrijdende eindtermen. Zeker nu scholen vaker experimenteren met lessen op afstand en zelfstudie komen ze bij ons aankloppen. Daar is ook het cloud-gegeven een doorslaggevend argument. Leerlingen kunnen perfect van thuis uit aan hun dossier werken. Ze kunnen zelfs met meerdere tegelijk in hetzelfde dossier werken. Contactmomenten waarbij de leerkracht op de laptop van de student moet meekijken worden overbodig. Bovendien is dit momenteel de realiteit van de accountant: de communicatie met klanten gebeurt nu ook allemaal digitaal, de samenwerking verloopt nu ook op afstand. Scholen hebben dit begrepen en bereiden hun leerlingen en studenten voor op deze moderne manier van werken.

Octopus biedt de software voor didactische doeleinden dan ook gratis aan. Wij vormen samen de accountants van morgen. Laten we dan meteen in de cloud gaan werken, en meteen aan connected accounting doen. Laten we meteen kennis maken met elektronische facturatie en niet blijven hangen bij een papieren handboek of on-premise software.

Contact marketing & communicatie